RECLAME EN PROPAGANDA IN DE MIJNSTREEK; ECHT NEP? Lezing door Martin van der Weerden
In samenwerking met Schunck Bibliotheken nodigt LGOG Kring Parkstad de leden van het LGOG en alle overige belangstellenden uit voor de lezing RECLAME EN PROPAGANDA IN DE MIJNSTREEK; ECHT NEP? door Martin van der Weerden op woensdag 30 oktober.
RECLAME EN PROPAGANDA IN DE MIJNSTREEK; ECHT NEP?
Reclame is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Met heel wat kleine en grote leugens werden en worden wij lekker gemaakt om producten te kopen, die niet persé nodig zijn. In de politiek heet dat propaganda. Elke politieke partij wil ons laten geloven dat zij de beste keuze is voor de toekomst. Wij leven per slot van rekening in een democratie en mogen zelf kiezen.
Aan de hand van voorbeelden uit De Mijnstreek wordt de ontwikkeling van reclame en propaganda geschetst. Daarbij worden lijnen doorgetrokken naar het “fake-news” en “influencers” van tegenwoordig. Alles “echt nep”? Kan je helemaal niemand meer vertrouwen? Ook moderne burgers zullen hun huiswerk moeten doen. Met goedgelovigheid kom je niet ver. Deze lezing is een leerzame oefening hoe je met de glibberige brei aan informatie om moet gaan om toch iets wijzer te worden.
Martin van der Weerden was tot voor kort leraar geschiedenis aan het
Bernardinuscollege in Heerlen. Daarnaast is hij al tientallen jaren actief
bezig met de regionale geschiedenis o.a. via vele interviews en projecten rond
de Tweede Wereldoorlog, de mijnbouwhistorie en migratie. Vanaf 2010 beschrijft
hij een deel van zijn ervaringen in de rubrieken “Van Nul tot Nu” en “Koempels,
Pastoors en andere Parkstedelingen”.
De lezing is gratis te bezoeken. Aanmelden is wel nodig, via onderstaande link Lezing: reclame en propaganda in de Mijnstreek, echt nep?! | SCHUNCK
De volledige uitnodiging kunt u hier vinden.
Vorige activiteit | Volgende activiteit