Lezing ‘Petrus Regout in Japan’ door Wim Dijkman | nieuwjaarsreceptie

6 januari 2025

19:30 uur

StayOkay, Maasboulevard 101 te Maastricht

Entree: leden gratis; niet-leden €5,-

Op maandag 6 januari om 19:30 uur bent u van harte uitgenodigd voor de lezing van Wim Dijkman over Petrus Regout in Japan. Aansluitend bent u als lid van harte welkom om samen met ons het nieuwe jaar in te luiden tijdens onze traditionele Nieuwjaarsborrel.

Petrus Regout in Japan
In 1859 zond P. Regout scheepsladingen vol met zijn aardewerk en glaswerk naar Deshima (gemeente Nagasaki), waar hij een opslagplaats had gehuurd in de voormalige VOC-handelspost. Vandaaruit wilde hij de Japanse markt veroveren. Dat exportavontuur is volledig mislukt, omdat de Japanners op het eiland Kyushu zelf meer verfijnd aardewerk en porselein maakten dan het industrieel vervaardigde aardewerk van Regout. Bij opgravingen in Deshima werd uit 17de en 18de eeuwse lagen Delfts aardewerk geborgen maar uit de 19de eeuwse lagen kwamen fragmenten van Maastrichts aardewerk tevoorschijn. In 2015 werd de spreker door de Japanse archeoloog Miyuki Yamaguchi uitgenodigd om ter plaatse de Maastrichtse potscherven te determineren. Daardoor kon een terminus ante quem van 1859 voor de vroegste decors, zoals Aurora, Parseme en Willow vastgesteld worden. De samenwerking beviel zo goed dat in 2018 een tijdelijke tentoonstelling van de opgegraven voorwerpen werd gehouden en zelfs een permanente presentatie van het Maastrichtse aardewerk met bruiklenen van Centre Céramique werd gerealiseerd. De tijdelijke expositie werd zelfs bezocht door vertegenwoordigers van het keizerlijk hof van Japan, prins Akishino en prinses Kiko, en het koninklijk huis der Nederlanden, prinses Laurentien.
In 2021 werden zowel in Deshima als in Centre Céramique tijdelijke tentoonstellingen van Maastrichts aardewerk georganiseerd. De titel van de Maastrichtse expositie “Van Japan tot Sayonara” refereert naar het eerste en het laatste decor op Maastrichts aardewerk die verwijzen naar Japan. Het decor “Japan” werd uitsluitend in 1868 geproduceerd en valt samen met de Meiji restauratie, het jaar dat de keizer van Kyoto naar Tokio verhuisde en Tokio de hoofdstad van Japan werd. Het decor “Sayonara” uit 1964 verwijst naar de afscheidsgroet die gebruikt werd door de atleten die deel hadden genomen aan de Olympische Spelen in dat jaar en die vaarwel zeiden tegen de Japanse gastheren.
Ten slotte is de spreker in 2023 voor het laatst in Deshima geweest om een re-enactment te houden als Petrus Regout en heeft hij rondleidingen gegeven voor de Japanse en buitenlandse bezoekers van de VOC-handelspost. Hij gaf als afscheidscadeau aan de burgemeester van Nagasaki, Tomihisa Taue, een schaal met het decor “Japan” als symbool voor de prachtige samenwerking tussen Maastricht en Nagasaki.

Over de spreker
Wim Dijkman is geboren in Heerlen en getogen in Maastricht. In Leuven heeft hij in 1980 een licentiaat oudheidkunde en kunstgeschiedenis gehaald. Hij ging daarna 2 jaar lang als prehistoricus werken bij het Deutsches Bergbau Museum in Bochum. Vanaf 1982 was hij 40 jaar werkzaam als archeoloog en conservator cultureel erfgoed bij de gemeente Maastricht; vanaf 2005 tot zijn pensioen in 2022 als senior conservator bij Centre Céramique. Bij de sectie archeologie van het LGOG is hij 20 jaar lang hoofdredacteur van het blad “Archeologie in Limburg” geweest. Vanaf 2012 kreeg hij ook de verantwoordelijkheid voor de collecties Maastrichts aardewerk. In die hoedanigheid realiseerde hij het “keramisch” samenwerkingsverband tussen Nagasaki en Maastricht, dat liep van 2015 tot 2023. Tegenwoordig is hij nog actief met zijn bedrijf “Dijkman Archeologisch & Cultuurhistorisch Adviesbureau“ (DACA).

De volledige uitnodiging kunt u hier vinden.


Vorige activiteit | Volgende activiteit